Dans la même rubrique
Accueil :
- Vie des personnels,
- Recherche,
- International,
Publication : “Key Success Factors of SME Internationalisation: A Cross-Country Perspective”
Cet ouvrage collectif coordonné par Noémie Dominguez et Ulrike Mayrhofer, iaelyon School of Management, offre une perspective comparative sur l'internationalisation des petites et moyennes entreprises (PME).
En identifiant les facteurs clés qui facilitent l'expansion internationale des PME, les auteurs expliquent comment ces entreprises peuvent réussir leur développement dans les économies matures et émergentes. Leurs résultats sont fondés sur des enquêtes quantitatives et des études de cas. Des recommandations sont fournies pour aider les dirigeants de PME à améliorer la performance de leurs activités internationales.
Cet ouvrage est réalisé dans le cadre de la Chaire de recherche « Internationalisation des PME » qui est financée par l’Université Jean Moulin (projet Bourgeon) et la Région Auvergne-Rhône-Alpes (programme « Soutien aux coopérations universitaires et scientifiques internationales »).*
Emerald, 2018, 250 p.
Contenu de l’ouvrage :
Partie I : Major drivers of SME internationalisation
Lasse Torkkeli, Niina Nummela and Sami Saarenketo: A global mindset - still a prerequisite for successful SME internationalisation?
Birgit Hagen and Antonella Zucchella: Entrepreneurial marketing as a key driver of early and sustained internationalisation
Pervez N. Ghauri and Ulf Elg: The impact of inter-firm collaborations on SME internationalisation
Maria Cristina Sestu, Antonio Majocchi and Alfredo D’angelo: Entry mode strategies: Are SMEs any different?
Cristina Villar García and José Pla-Barber: The high-performing SMEs in traditional manufacturing sectors: Innovation and foreign operation modes
Partie II : Key success factors of SME internationalisation in mature markets
Olli Kuivalainen, Jani Lindqvist, Mika Ruokonen and Sami Saarenketo: The role of support services during the internationalisation of Finnish software SMEs
Noémie Dominguez and Ulrike Mayrhofer: How can promotion agencies impact SME internationalisation? The case of the French company SLAT
Stefan Schmid: Internationalisation strategies and processes of the German Mittelstand
Katharina Maria Hofer and Alexandra Baba: Market entry strategies, innovation and performance of SMEs in the service sector
Partie III : Key success factors of SME internationalisation in emerging markets
Josée St-Pierre, Richard Lacoursiere and Sophie Veilleux: Québec SME risk management and exports to Asian countries
Noémie Dominguez and Ulrike Mayrhofer: Succeeding in the Chinese market: The case of the French company Mixel Agitators
Christiane Prange and Youzhen Zhao: Strategies for internationalisation: How Chinese SMEs deal with distance and market entry speed
Luisa Campos, Catherine Axinn, Susan Freeman and Gabriele Suder: Motivations to internationalise: Evidence from Brazilian shoe firms
A propos des coordinateurs :
Noémie Dominguez est Maître de conférences en sciences de gestion, iaelyon School of Management - Université Jean Moulin (Centre de Recherche iaelyon Magellan).
Ulrike Mayrhofer est Professeur des universités en sciences de gestion - iaelyon School of Management - Université Jean Moulin (Centre de Recherche iaelyon Magellan).